Works for sale
Back to Artists and Works

Giovanni Campus

Biography

Giovanni Campus nasce a Terranova Pausania - Olbia - nel 1929.

Vive e lavora a Milano.

Nel 1948 lascia la Sardegna. Studi classici a Genova col prof. Dal Monte al liceo G. Leopardi e, da

autodidatta, nei primi anni cinquanta, si volge alla pittura sperimentandone tecniche tradizionali e

materiali innovativi.

Sono del 1960 le prime partecipazioni espositive a carattere nazionale: “Premio Albano Laziale” e

“Premio Loffredo, Latina”. Formative, nel periodo, le frequentazioni di lavoro a Roma con il critico

d’arte Giuseppe Appella.

Dal 1961 al 1965, residente a Livorno, vi frequenta la Libera Accademia di Belle Arti, diretta

dall’incisore Carlo Guarnieri.

Nel 1966, con la mostra personale, inizia il rapporto con la Galleria Giraldi.

Nel 1968.69 lasciato il lavoro, per dedicarsi interamente e per scelta di vita alla pratica dell’arte,si

trasferisce al Quartier delle Botteghe (comune di artisti) di Sesto S.Giovanni ed in seguito in Brera a

Milano.

Numerosi i soggiorni di lavoro negli anni fine sessanta e settanta a Parigi e negli ottanta e novanta a

New York.

Sono del 1967 le presenze alla "Ipotesi Linguistiche Intersoggettive", itinerante, a cura di L. V. Masini

– alla “II Triennale Internazionale d’Arte India”, Lalit Kala Akademi, New Delhi Padiglione Italiano a

cura di Palma Bucarelli, ed alla “3 →∞ Multiple Art”, Whitechapel Art Gallery London, itinerante in

sette città inglesi, del 1979 la “Six British – alla “Luce e Materia”, Centro Industria, a cura di F.

Passoni, Milano 1975 – alla “XI Malerwochem” a cura di U. Apollonio, Neue Galerie am

Landesmuseum Joanneum, Graz 1976 – alla “Six British Printing Biennale”, sezione italiana Bradford

1979 – alla “Experimenthal Art”, Yamanashi Museum, Kofù,, 1986 - alla “L'Arte Italiana nell'ultimo

mezzo secolo”, a cura di F. Da Santi, Vasto 1994 – alla “Le vie della Costruzione. Pratiche della

Scultura in Italia”, a cura di C. Cerritelli, Museo Civico Riva del Garda-Arco 1999 – alla “Arte in Italia

negli Anni Settanta. Arte e Ambiente 1974.1977”, a cura di L. Caramel, Erice 2002 – alla “Aspetti di

Pura Pittura” a cura di K. Wolbert, Museo della Permanente, Milano 2007 – alla “Confini Infranti. Una

collezione permanente”, a cura di G. Cortenova, Galleria Comunale, Palazzo Forti, Verona 2008, alla

“Viaggio in Italia: Arte Italiana dal 1960 al 1990” nelle Gallerie Graz am Landesmuseum Joanneum,

Graz 14.06.2008-25.01.2009.

Particolari le installazioni e gli ambienti, intesi sempre come estensione-proiezione dell’opera. Nel

1977, con la collaborazione di Arte Struktura e degli studenti dellla Accademia BB.AA. di Brera,

realizza nella P.tta di Palazzo Reale a Milano, una installazione continua a dimensione ambientale: una

serie di percorsi di enormi tratti di molle metalliche sospese in tensione, coinvolgenti lo spazio urbano

in direzionalità e “misure” diversificate.

Gli “ambienti” al chiuso alla Galleria Comunale d’Arte Moderna di Bologna nel 1978 ed al Museo

Civico in Progress di Livorno nel 1979 elaborano, con l’impiego di mezzi luminosi e sonori, i fenomeni

di estensione e variazione segnica dell’immagine modulare, collocata in verticale, radente le pareti.

Questa attenzione alla percezione fenomenica in atto dell’opera nella sua estensione e relazionalità con

gli spazi (le misure) in cui viene ad essere collocata, è il filo conduttore per una lettura sistematica delle

esposizioni tenute dall’artista, in particolare nelle antologiche o monotematiche al Palazzo dei

Diamanti, sale Tisi, Ferrara 1987.88, alla Galleria Comunale d’Arte, Cagliari 1991, al MAN di Nuoro

2000, alla Civica Galleria d’Arte Moderna, Gallarate 2003, ai Granai di Villa Mimbelli, Museo

G.Fattori, Livorno 2007, alla Biblioteca Accademia BB.AA. di Brera, Milano 2007, al Museo

Archeologico, Isola Peddone, Olbia 2009.

In questo senso fasi e sviluppi di lavoro sulla “determinazione” della forma dapprima, quindi delle

“coordinate temporali” ed a seguire della “misura”, vanno intesi come il tentativo di conferire

indicazioni epistemologicamente percettibili delle idee che muovono l’immaginario poetico. Così si

spiegano gli “interventi.percorso” sulle Coste della Gallura nel 1983, tesi a rilevare con l’inserimento

nel paesaggio e tra le rocce di lunghissimi tratti di corda relazioni, analogie e differenze tra le misure

naturali del luogo, quelle dell’inserimento e le risultatnti dalla intera operazione spazio.temporale.

Questa tensione al senso ed alle ragioni del dato poetico, della relazionalità tra opera e luogo ha mosso

il recente intervento scultoreo permanente, realizzato dall’artista, su tre diversi livelli comunicativi, nel

territorio urbano a Carbonia, con tre sculture, a dimensione ambientale, relazionate.

Vari gli inviti da diverse istituzioni per incontri e seminari sul proprio lavoro, dal Politecnico

all’Accademia di Belle Arti di Brera e all’Università Cattolica a Milano, alle Università di Bologna e

Cagliari, al Museo Civico G. Fattori di Livorno, alla Galleria Comunale, Palazzo Forti, Verona, ai

colleges Scuola d’Italia e scuola di New York ed alla The Italian Academy at Columbia University di

New York.

Tra le acquisizioni museali si ricordano la prima a cura di L.Vinca Masini, nel 1968, per il Museo

Sperimentale, Arte Italiana degli anni sessanta, Galleria Civica d’Arte Moderna, Torino e le recenti a

cura di Giorgio Cortenova nel 2006, per la Galleria Comunale d’Arte, Palazzo Forti, Verona e nel 2007

 

per il Civico Museo d'Arte Moderna G. Fattori, Villa Mimbelli, Livorno.

Giovanni Campus - Programmed Art

Programmed or Kinetic Art is an international art movement that has left an indelible mark on 20th-century art. Umberto Eco uses the term "Programmed Art" to present the historic exhibition at the Olivetti in Milan in 1962, organized by Bruno Munari. The great critic Giulio Carlo Argan calls it "arte gestaltica", while Lea Vergine will definitively establish its importance in Italy by describing it as the Last Vanguard, in the eponymous retrospective at the Royal Palace in Milan in 1984. The Programmed or Kinetic Art but also optical art have a common genesis: they arise from the innovative study, by artists, of the mechanisms of vision, optical and bright phenomena, in line with scientific advances from the post-war period onwards. All over the world, both informal and abstraction in painting no longer satisfy the search for young artists. Looking at Marcel Duchamp, Futurism - or more recent experiences such as the research of Bruno Munari,who already in the 1930s made "Useless Machines", and published the Manifesto of mcchinism in 1952 - we want to be able to create works that really involve the viewer, visually but also psychologically, and definitively overcome the concept of art as representation and expression: finally art becomes experience, and then it will be even environment. No in secondary importance, it is also the push of new artists to work in groups, so aggregations of artists are born who try to overcome the individualism of the figure of the artist: in Italy the first will be the MAC – Concreta Art Movement (formed around Munari himself) and later Group T in Milan and Group N in Padua. Important for Italian artists will be the experience of Azimuth, gallery and magazine animated by Piero Manzoni and Enrico Castellani. Although they are not expressly part of the movement, the innovative, monochrome, anti-figurative works of the two artists – along with those of their neighbours such as Agostino Bonalumi and Dadamaino, will be very important to pave the way for the experimentation of the Programmed Art. The Kinetic or Programmed Art movement is established thanks to contemporary ferments all over the world: Group T in Milan, Group N in Padua, GRAV in Paris, Group Zero in Dusseldorf. In America the trend is called Optical Art or Op-Art (as opposed to Pop-art, which dominated the scene in the 1960s). In Zagreb the movement finds a supporter in the critic Marko Mestrovic, who organizes the international events "Nova Tendencije"(New Tendency),in which all young Italian artists participate. Not only Enzo Mari, Manzoni, Bonalumi and Castellani, but also Getulio Alviani will be among the most active Italians in "Nova Tendencije", which will also become an international movement. Alviani'sworks, using the treated aluminum sheet, look for continuous visual tensions between reflection, visual ambiguity, apparent movement, light and vibration, using as a "motor" the visual interaction of the metal with the viewer's gaze. Marina Apollonio also joined the movement in 1965, encouraged by the encounter with Alviani, and as the latter uses modern industrial materials, to create structured works that transform into dynamic surfaces (metallic reliefs to alternating chromatic sequences) or that seek the apparent movement with optical geometric effects (Circular Dynamics). In Milan, the Arte Programmata is well represented by Group T, founded by Davide Boriani and Gabriele De Vecchi, to which Gianni Colombo, Giovanni Anceschi and finally Grazia Varisco are added. The group's first exhibition , Miriorama 1 , was in 1960 at the Pater Gallery (Gallery where Paolo Scheggi and Vanna Nicolotti will also exhibit at that time, with their three-dimensional canvases of several overlapping floors). Group T presents works in motion, consisting of mechanisms that animate them, without any representative intent. Colombo uses motors to move its surfaces; in those of Anceschi is the colored liquid that flows in tubes that can be moved by the hands of the viewer; while Boriani's magnetic surfaces use magnets and iron dust to get the work moving. Grazia Varisco creates works moved by mechanical motors and internal luminescence (variable light schemes) and structures in mobile industrial materials animated by multifaceted glass that breaks down its shapes. From the idea of work in motion through visual effects we then move to works that actually move on their own, or sometimes - in open break with the past - the viewer is asked to operate them directly with their own hands. Frequent exchanges and co-operations in exhibitions are with the N Group of Padua, formed shortly after Group T, by young people from architectural and industrial design studios: Alberto Biasi,Ennio Chiggio, Toni Costa, Edoardo Landi, Manfredo Massironi. They too embrace the new concept of art and are particularly active in popularizing it (for example, bringing to Padua the exhibition "The new artistic conception", by the Azimuth Gallery, in 1960), and accentuate the importance of the conceptual approach: the exhibition "No one is invited to take part" is a striking example. From Group N, the personality of Alberto Biasi,the group's animator, emerges that addresses in his works the themes of kineticism and visual perception, among the first works the "Trame", in which he studies the interference of the movement of the gaze on layered surfaces, and the "Optical-dynamic reliefs", lamelular structures with contrasting chromaticisms that "activate" thanks to the interaction with the viewer, who moves makes active use of a work in consequent optical movement. Edoardo Landi instead seeks the involvement of the viewer with the optical stimulation given by geometric and elementary forms, excellent examples of Optical compositions for a research that will continue even in the 70s. The Italian painting is complemented by figures who also operate in other cities, such as Franco Costalonga who conducts an in-depth research on optical effects in the work, as in chromokinetic objects in which he will experiment with countless combinations with the use of spherical mirrors. Costalonga participated in the founding of the "Dialettica delle tendenze" and "Verifica 8+1" groups with other Venetian artists in line with the international trend of Programmed Art in the 1960s. The success for the Programmed Art is evidenced by the exhibition of the same name in 1962 at the Olivetti store in Milan, then repeated at the company's headquarters in New York and at the 4th Biennale of San Marino (titled Beyond the Informal) in 1963, and will be definitively sanctioned with the incredible success of the exhibition The Responsive Eye,organized in 1965 by the MoMa in New York (180,000 visitors), in which almost all Italian exponents were exhibited, from Enrico CasteIlani to Getulio Alviani,from Group T to Group N, along with the greatest international artists from Josef Albers to Victor Vasarely.

Tags: Programmed Art - Kinetic Art - Optical Art - Agostino Bonalumi - Getulio Alviani - Manfredo Massironi - Alberto Biasi - Franco Costalonga - Vanna Nicolotti - Kinetism - Chromokine Object - Victor Vasarely - The Responsive Eye - Concrete Art Movement - Grav - Group Zero - Bruno Munari

 

Galleria incontro
via XXVI Aprile, 38 - 25032 CHIARI (BS) - Italy
VAT N : 02662130984
The whole website content is copyrighted and owned by Galleria Incontro